SÅ UPPSTOD GP Pucken 1955

Hösten 1954 fick dåvarande sekreteraren i Göteborgs Ishockeyförbund, Kurt-Arne Johansson, en idé att starta en stor ishockeyturnering för ungdomar. Han var då journalist på dåvarande Handels-Tidningen ( HT ) och blev sedemera känd sportjournalist på kvällstidningen Göteborgs-Tidningen ( GT ) under psedonymen ”KARNE”.

Året efter starten var det 220 lag med. I stort sett alla lag var kvarterslag då det inte fanns klubbar med ungdomsverksamhet. GP Pucken blev dock en startsignal och grund för klubbarnas ungdomslag.
1957 var det 231 lag anmälda men GP Pucken fick inställas p g a för mild vinter. Det var ju inte konstfrusna isar på den tiden.

1962 noterades en rekordsiffra av deltagande lag i GP Pucken: 373 st!

Därefter har uppläggningen av GP Pucken förändrats vilket har påverkat det maximala antalet deltagande lag. Idag är det enbart klubblag som deltar så man kan därför konstatera att rekordsiffran 373 aldrig kommer att slås.

Senast uppdaterad: 24-03-14 av Johan Carlsson Carlsson